Isteri Pemalas Nak Mampoih, Suka “Complain”. Satu Hari Dapat Peringatan Buat Ramai TERPANA !!!

| October 1, 2017 | 1 Comment

Isteri Pemalas Nak Mampoih, Suka “Complain”. Satu Hari Dapat Peringatan Buat Ramai TERPANA !!! | My Berita Tular – Aku datang bukan nak mengadu masalah rumahtangga ke apa.Aku cuma nak pesan pada yang dah kahwin tapi perangai xmatang-matang.Kepada pasangan berhati-hatilah saat berkahwin.

1.Kalau dok ngan mertua jangan berkira buat kerja rumah.Esp orang perempuan.Pagi bangun sebelum subuh.xkisah la hang kerja atau suri rumah.Jangan bawak perangai pemalas masa dok ngan mak hang dl kat rumah mertua.Depa xsama.Satg mertua komplen tau plak bebai.

Yg bekerja tu,baju hg laki hg anak2 hg,jangan main sepok ja merata.Kalau hg dapat mertua yg baik sekalipun jangan dok buat perangai macam tu.Tu kalau dapat hat baik.Kalau yg sebaliknya?silap haribulan bakoi baju atas pala hangpa..hmmm..
Kalau dapat mertua cerewet kaki komplen bagai move on la weh.Ajak laki ampa keluaq dari rumah tu.Jangan sampai parah.Aku bukan sembang kosong.Sebab nak selamatkan rumahtangga la kami laki bini sepakat keluaq.biaq la kedarah ikan masin pun.

Lelaki,ampa kalau nak tinggai ngan makpak ampa please la weh….ambik tau sama masalah rintihan bini ampa.Tundukkan la sikit ego ampa tu.Ni dah la kawan tu pulun buat qeja rumah yg adik beradik ampa hat len terbongkang nganga saja dok buat serabut kat bini ampa.Jadila lelaki yang bijak.Jaga emosi isteri ampa yg berkorban tinggai ngan mertua depa.Ampa ingat senang ka depa nak ambik hati mak pak ampa.Cuba ampa try p dok ngan makpak depa plak.Silap haribulan pagi2 buta kena cangkoi tanah korek ubi nak cicah gula sarapan satg.baru ada akai.Jadila laki yg bijak weh.Sayang mak pak sayang bini hormat makpak hormat bini.

2.Jangan kuat sentap.Mak pak tegoq perangai pasangan sikit2 nak sentap.Cuba la terima nasihat orang tua.Depa nasihat untuk kebaikan kita jugak.Kalau kita rasa xbetoi cakap elok2 yg nak bebai nak merajuk pasepa…

3.Xkisah ampa dok sebumbung makpak @ asing,masalah rumahtangga jangan dok canang kat makpak ampa wehhh.ni bini lambat sedia sarapan pun nak ngadu kat mak.Dah la mak tu xbopa berkenan kat bini ampa…dok cerita lagi kelemahan dia lagi bertambah2 meluat la orang tua tu..janganla dok buat mulut lembik sangat.Lainla masalah besaq.boleh la nak cerita sikit2 kot2 la ada jalan penyelesaian.tp kalau makpak ampa xbopa berkenan kat pasangan ampa aku nasihatkan cari orang len la utk mengadu ka apa.kita nak jalan penyelesaian yg baik.bukan tambah pening pala…

4.Mak2 mertua jangan dok beza menantu2 ampa.depa individu berbeza perangai pun berbeza la.Mungkin A perangai lagu ni.B plak lagu ni.A ada baik dia ada kurang dia.B pun ada baik ada kurang dia jugak.Ni mak dok beza2 menantu hat ni macam ni menantu hat tu macam tu.Ni menantu kesayangan ni menantu hantu…adoi mak….mak pun dl pernah jadi menantu.Takkan la mak xsedih bila mak mertua mak beza2 mak dengan menantu lain.Sygla depa sama macam anak mak yg lain.Mak,kalau menantu buat salah tegoq la mak.Mak janganla cerewet sangat.Kalau mak ada anak perempuan cuba mak tanya menantu lelaki mak,cuba tanya besan mak..anak perempuan mak tu baguih dak?

5.Menantu.Jangan jadi kaki bodek.Jangan jadi kaki kipaih.Amboi ampa..mentang2 la mak mertua syg ampa lebih sakan no kipaih depa.No no no…kalau mak mertua ampa mengadu hal2 buruk biras ampa dengaq dan diam.kalau betoi biras ampa salah ambik pengajaran jangan dok jadi batu api.kalau ampa rasa mak mertua ampa perlukan nasihat bagi nasihat hat baik-baik.cuba jernihkan hat mana yg keruh!

6.Adik-beradik.ampa ni kalau kakak abang adik ampa ada masalah rumahtangga ampa jangan la dok p tambah lagi masalah.Kalau depa buat salah ampa cakap la baik2 kat depa.Jangan la sebab depa adik beradik ampa,ipaq yg ampa salahkan.Xadil la macam tu.Ampa pun kalau belum kawen soklusa kawen jadi menantu orang jugak.Hormat la ipaq ampa.Kita xsama acuan.xsama bentuk.Xsama didikan.Jangan la dok komplen2 kak ipaq hat ni baguih.kak ipaq hat tu penyegan.hmmm…

7.Suami isteri.Dalam rumahtangga ada pasang surut dia.harini kita gelak tengok masalah orang.soklusa orang gelak dengaq masalah kita.Suami,jadilah suami yg bertanggungjawap.Kalau bini ampa tu qeja,tolong2 la dia buat qeja rumah sama.Dia buleh tolong ampa cari duit utk ekonomi keluarga ampa xkan la ampa xleh tolong dia sikit.

Isteri,kalau ampa qeja jangan di abaikan tanggungjawap kat rumah.jadi isteri yang bersyukur.Jadilah isteri yg penyejuk mata suami.
Kalau bini ampa xqeja xbermakna ampa bleh biaq dia urus semua qeja2 rumah sorang dia.ampa ingat xpenat ka jd suri rumah.at least balik qeja tu tanyalah keadaan depa seharian ampa xdak kat rumah.jangan la balik2 teruih kangkang depan tv belek handphone.anak teriak bini ampa maki.apadaaaa….

8.Solat berjemaah.Tu adalah salah satu cara untuk erat hubungan.Syahdu weiii lepas solat doa sama2.ngaji sama2…saling mintak maaf salah silap.

9.Kawan dengan orang baik2.Ampa kawan dgn yang baik ampa jadi baik.Ampa kawan dengan kaki gosip rumahtangga orang sekali ngan ampa join gosip.Jangan harini ampa gosip rumahtangga orang soklusa orang gosip rumahtangga ampa.

10.Ampa yg bujang.xkira la bujang xpernah kahwen atau bujang kembali.Seelok2nya carilah yg sama2 bujang.Xyah la dok panjat hat dah berpasangan.Letak diri ampa kat tempat depa,.apa ampa rasa kalau pasangan ampa kena caras.Mmg la poligami tu xsalah.tp xsemua orang boleh dan mampu.Kalau betoi ampa nak buat cara elok.Ingat,ada no 2 adalah no 3 & 4.banyak dah kes jadi no 2, ada no 3 ada no 4.pastu laki sangap nak menikah lagi dia xcerai hat no 1.dia cerai antara 2-4..sebab depa tau no 1 yg terbaik.

11.Ni utk lelaki yg berbini lebih.Aku nak mintak sangat,jangan di beza2kan depa.setiap orang ada kebaikan dan kelemahan depa.aku cakap sebab benda jadi depan mata.bukan laki aku yg bermadu tp adik beradik dia.sedih….sedih dengan situasi macam ni.entahlaaaa…

Aku doakan ampa yg baca ni moga Allah ringankan beban2 yg ampa tanggung,moga Allah permudahkan urusan ampa,moga Allah lindungi rumahtangga ampa.
Terima kasih admin

Sumber : TudiaBakhang

PALING POPULAR BULAN INI .. JOM BACA !!

Tags: , , , ,

Category: KISAH RUMAH TANGGA

About the Author ()

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *